En je billen trillen nu ook

20-9-2013

Sinds kort zit ik weer op yoga. En hoewel F. hard moest lachen om mijn Verslag van de Yogales ga ik jullie toch wat tips geven. Waarschuwing: alleen voor mensen die zich voor kunnen stellen dat hun organen aan zakjes met elastiekjes eraan in hun buik hangen.

image

(Voordat ik jullie ontspanningstips ga geven eerst nog even wat grappige dingen. Als ik daar zit, doe ik alles gewoon braaf. Af en toe gluur ik even door mijn oogleden om me ervan te vergewissen dat ik niet de enige ben die met zijn ogen dicht staat te dansen zonder muziek. En ik volg ook gewoon aanwijzingen als: “En voel hoe je billen meetrillen” op. Achteraf moet ik er dan wel een beetje om lachen. Maar goed. To the point. Want ik zo'n billentril-les zitten ook heus goede dingen. Komen ze!)

  • Kalm worden - Als je voelt dat je zenuwachtig wordt of je ademhaling gaat hoog zitten, probeer je dan te concentreren op je voeten. Voel hoe ze in de grond staan, laat je gewicht zakken. Als je naar beneden kijkt in plaats van omhoog, kalmeer je soms ook een beetje. En als je zit, kun je zo laag mogelijk in je buik proberen te ademen. Leg je hand op je onderbuik en adem ernaar toe, dat helpt.
  • Sterk staan - Stel je voor dat er een touwtje aan je kruin zit en dat je daardoor rechtop staat. Krul je staartbotje onder je ruggengraat, trek je navel in - nu sta je rechtop. 
  • Actief ontspannen - Heb je veel stress in je lijf, omdat je een spannende dag hebt gehad of de hele dag achter je computer hebt gezeten? Trek dan de gordijnen dicht, zet je voeten een stukje uit elkaar op de grond en zak een klein beetje door je knieën. Nu ga je vanuit je enkels een beetje op en neer wiebelen. Niet vanuit je bovenlijf of vanuit je bovenbenen, maar vanaf onder. Laat je armen los langs je lichaam hangen en wiebel een beetje op en neer (en voel hoe je billen meetrillen). Dit ziet er héél stom uit, maar probeer het maar eens, het is heerlijk!
  • Rustig liggen - Als je ligt, op de grond bijvoorbeeld of in je bed, span je soms toch nog spieren aan. Alsof je niet vertrouwt dat de ondergrond waarop je ligt je zal ondersteunen. Laat jezelf wegzakken in de ondergrond. Ontspan je vanaf je voeten. Laat alles zwaarder worden, slap worden. En vergeet je kiezen niet: laat je kaken gewoon van elkaar vallen, je hoeft je gezicht niet in de plooi te houden. 
  • Sterker worden - Als je in een yogahouding staat, probeer dan als je uitademt iets verder te zakken. Kun je nog iets verder strekken? Als je inademt schijn je naar de plek waar je spanning voelt toe te kunnen ademen, maar hier ben ik nog niet zo goed in ;). 

Het doel van yoga is dat je die spanning los kunt laten. Dat is nog een hele klus. Volgende week heb ik weer les ;).

Search form